S jeho tvorbou sa často spájajú slová priekopnícky a vizionársky. Elektronická hudba sa mu stala prostriedkom, ako vyjadriť rozširovanie myslenia do ďalších spoločenských vied. Patril k zakladateľom detroitskej techno scény – začínal ako rozhlasový DJ, neskôr sa presadil na klubovej scéne, ktorá sa mu veľmi skoro stala priúzka. Zakladateľ Axis Records, bývalý člen legendárneho techno kolektívu Underground Resistance – Jeff Mills, ktorý nám v rozhovore priblížil spôsob svojej práce aj uvažovanie o svojej staršej tvorbe.
Vždy som v súvislosti s vašou tvorbou o vás rozmýšľal ako o producentovi s otvorenou mysľou. Umelecká stránka vášho života pozostáva z rôznych kapitol, ktoré sa často zdajú byť napísané rôznymi autormi. Aká je vaša motivácia pri výbere konkrétneho projektu?
Relevantnosť je jeden faktor. Vo všeobecnosti ide o to, či môže byť predmet užitočný ešte pre niekoho iného – či už teraz alebo v blízkej až vzdialenej budúcnosti. Ďalším faktorom je vždy sa kolektívne ohliadnuť späť k mojim dielam a zapojiť určité nové nápady a konceptov, ktoré by mohli z dlhého reťazca vydaní urobiť viacrozmerné spektrum, než reťaz podobných vydaní. Túto zimu sa rýchlo blížim k svojmu sedemdesiatemu albumu, takže pohľad späť je zaujímavý, ak porovnáte tieto vydania s tým, ako sa svet zmenil za posledné tri desaťročia.
Jeden z aspektov vašej hudby ma vždy obzvlášť udivuje – napriek vášmu hudobnému vývoju v priebehu niekoľkých rokov sa vám podarilo zachovať váš typický analógový zvuk. Je to preto, že nové trendy nespĺňajú vaše očakávania? Hľadáte inšpiráciu skôr v minulosti?
Technika, v ktorej som produkoval hubu zostala viac menej rovnaká od samého začiatku mojej kariéry. (Od polovice osemdesiatych rokov). Vždy som bol opatrný pri umiestňovaní nástrojov a zariadení v štúdiu, kvôli ktorým boli niektoré úlohy príliš jednoduché alebo príliš rýchle na to ich zhmotniť, takže som mal čas premýšľať, zmeniť názor / smer atď. Radšej som sa pokúšal vytvoriť nastavenie produkcie, kde je cieľom zachytiť ten okamžik. To udržiava a limituje produkciu na určité perimetre, ktoré sú formované mojimi vlastnými biologickými hodinami, mentálnou a fyzickou kapacitou. Takže zvuk vydavateľstva nie je založený na trendoch, ale skôr na tom, že som schopný preložiť nejakú myšlienku alebo koncept. S každým ďalším vydaním sa v tom zlepšujem.
Jednou z hlavných rolí vo vašej hudbe zohráva vaša fascinácia kozmom a ľudským prístupom k nášmu vlastnému „Univerzu“ v jeho vlastnej sci-fi-realite. Odkiaľ sa vo vás vzala táto inšpirácia?
Predpokladal som, že pochádza z toho, čo som videl a považoval za tie najzaujímavejšie časti z elektronickej hudby. A to je jedinečná schopnosť opísať iné svetské predmety. Prvky „fantastický“ a „úžasný“ sú vždy v mojej mysli niekde vzadu a sú súčasťou väčšiny mojich albumov, ktoré som kedy urobil. Dobrým príkladom by bolo vydavateľstvo a releasy Something In the Sky. Rovnako ako mnoho iných ľudí aj ja rád žasnem nad všetkým. Myslím si, že to robí život omnoho viac zaujímavejším. Taktiež milujem veci, ktoré nedávajú zmysel, ale existujú bez ospravedlnenia alebo s nejakým vysvetlením.
Možná zvláštna otázka, ale ktorá planéta vás najviac fascinuje, teda okrem planéty Zem. Čo si myslíte o zvukových nahrávkach hlbokého vesmíru a rôznych signáloch, ktoré prichádzajú z vesmíru? Inšpirujú vás? Študovali ste vedu, ktorá stojí za týmito nahrávkami?
Planéta X. Pretože ľudia môžu cítiť, že existuje niečo, čo udržuje Keplerov pás neporušený, ale nepokročili sme dostatočne ďaleko, aby sme to skutočne mohli dokázať. Zvuky z ďalekého vesmíru boli vždy zaujímavé – v oboch smeroch. Áno, z času na čas som túto tému skúmal a do značnej miery som dospel k záveru, že zvuky, ktoré robíme, tie ktoré počúvame alebo počujeme (z minulosti, súčasnosti, budúcnosti) sú všetky prepojené – bez ohľadu na to, či sú masívne veľké alebo mikroskopicky malé. Takže napríklad všetko, čo ste kedy počuli, môžete stále nájsť niekde v čase a priestore. A keďže existujeme v špirálovom pohybe, dáva mi to väčší zmysel.
Existuje veľa spôsobov, ako utiecť od svojich problémov alebo reality. Aký druh transformácie pre vás znamená elektronická a tanečná hudba?
Nemyslím si, že je to útek pred problémami, ale skôr forma spojenia sa s vyšším zmyslom vedomia cez zvuk a atmosféru. Techno hudba je ako špeciálna forma telekomunikácie. Vytočíme ju – zakaždým, keď počúvame hudbu, ideme do klubu alebo na festival. Očakávame, že sa budeme cítiť inak po tom, čo to zažijeme.
Pri počúvaní vašej hudby to vo mne vytvára toľko predstáv, že už ani nepotrebujem k tomu ďalšie vizualizácie. Premýšľali ste niekedy o hraní iba s jednoduchými svetlami bez laserov, VJ-ingu atď.?
To je úžasné vedieť. Aj keď si nemôžem pomôcť priznať, že keď len počúvate, dostávate len niekoľko percent z toho celého procesu. V skutočnosti je to len malá časť toho celku. Možno by pochopenie a vypočutie toho procesu, ktorý bol potrebný na vytvorenie týchto skladieb, mohlo byť rovnako alebo dokonca zaujímavejšie ako konečný výsledok. To isté s DJingom, publikum väčšinou počúva to, čo už bolo vopred umiestnené. Ale za tým je veľa vecí (duševných aj fyzických), než sme sa dostali k tomu DJ mixu.
Pracujete na svojom najnovšom projekte „The Director´s Cut“ – projekt spätného vydania katalógu. Čo stojí za myšlienkou, ktorá vás inšpirovala pozrieť sa spätne na históriu vydavateľstva Axis a zrekapitulovať najväčšie aj nevydané momenty?
Čo vyprovokoval tento projekt bol nový štýl hudby, na ktorom teraz pracujeme a rozširujeme ho na vydanie v roku 2020 a ďalej. Môžem povedať, že „The Director’s Cut” by sa dal považovať za niečo ako prelomový bod. Stále produkujeme vydávanie množstva techno hudby, ale uvedomujeme si, že potrebujeme plnšiu komponovanú hudbu, hudbu vyššej zvukovej kvality a v podstate hudbu, s ktorou by ľudia mohli chcieť rásť. Nielen horúci tanečný track určený na víkendovú zábavu bude potrebný v nasledujúcich desaťročiach. Viac ľudí hudbu počúva než na ňu tancuje, takže si myslím, že vysoké percento elektronickej hudby, by malo túto skutočnosť riešiť. Ale na to, aby sme náš žáner mohli zaradiť k jazzu, klasickému rocku atď., musí existovať určitý štandard a úroveň kvality, ktoré treba udržiavať. Toto je to, na čom teraz pracujeme.
Dostávate sa do úlohy režiséra nad všetkým, čo ste doteraz v Axis urobili? Znamená tento projekt leštenie celkového umeleckého diela a vylepšovanie detailov? Čo tieto slová „vybrúsenie”, „pestovanie” znamenajú v kontexte vašej produkcie?
Možno by slovo „zdôraznenie“ bolo lepším výrazom pre to, čo predstavuje The Director’s cut. Ako pri každom hudobnom vydavateľstve, ktoré existuje už niekoľko rokov, je pravdepodobne dobrý nápad zamyslieť sa nad všetkými tými ľuďmi, ktorí sa do hudobného žánru dostali od doby, keď boli tieto vydania prvýkrát spravené a vyrobené. Opätovné predstavenie niektorých z týchto raných návrhov poslucháčom pomáha ľuďom pochopiť históriu elektronickej hudby.
Zatiaľ ste vydali tri kapitoly The Director´s Cut. Ďalšie štyri sa pripravujú. Ako si vyberáte jednotlivé skladby pre jednotlivé časti The Director´s Cut? Existuje medzi nimi nejaký vzťah? Má každý z týchto releasov nejakú unikátnu tému?
V minulosti som uvažoval o opätovnom vydaní určitých skladieb ako Axis Classic Series. To mi vnuklo myšlienku vytvoriť väčšiu verziu tohto konceptu. Vybrané skladby sú vo všeobecnosti založené na tom, čo si myslím, že by mali ľudia počúvať v kontexte doby, v ktorej sa práve nachádzame. Napríklad Director’s Cut 5 obsahuje skladby, ktoré majú „ľudský pocit / dotyk“ voči nim. Viac organický. Každý release nemá tému, ale existuje smernica, ktorá sa uplatňuje v súvislosti s našou dobou a tou érou. Nadchádzajúca kompilácia „Sight Sound and Space“ bude najväčšou z vydaní Director’s Cut. Tam sa naozaj môžem hlbšie ponoriť do každej časti konceptu.
I always thought you are really an open-minded producer. Artistic side of your life is made of various chapters – which often seem to be written by various writers. What is your motivation behind choosing a particular project?
Relevance is one factor. It’s generally about whether the subject matter might be useful to anyone – either now or in the near to far future. Another factor is always looking back at my past works collectively and plugging in certain new ideas and concepts that might make long chain of releases more of a multi-dimensional spectrum rather than a chain of similar releases. I’m fast approaching my 70th album this winter, so looking back is interesting if one correlates the releases with how the world changed in the past 3 decades.
One aspect of your music particularly amazes me – despite your musical evolution throughout the years, you managed to keep your signature analog sound. Is that because new trends don´t fulfill your expectations? Do you rather search for inspiration in the past?
The technique in which I produced music has more or less stayed the same from the very beginning of my career. (Since the mid-1980s) I was always cautious about putting instruments and gear in the studio that made some tasks too easy or too fast to materialize so that I have time to think, change my mind/direction, etc. I also rather try to make a production setting where capturing the moment is the objective. This keeps and limits the productions to certain perimeters that is shaped by my own human body clock, mental and physical capacity. So, the sound of the label isn’t based on trend, but rather, its based on hoe well I’m able to translate the idea or concept. I get better at it with each and every releases.
One of the main roles in your music plays your fascination by space and human approach to our own Universe in its own sci-fi reality. Where do you think this inspiration came from?
I supposed it comes from what I seen and thought was the most interesting parts of Electronic Music. Which is the unique ability to describe other worldly subjects. The element of “The Fantastic” and “The Amazing” are always in the back of my mind and embedded into most albums/releases I’ve made. Something In the Sky label and releases would be a good example. Like many other people, I love to be astonished. I think it makes life much more interesting. I also love things that do not make sense, but it exists without apologizing or with any explanation.
Weird question, but which planet is the most fascinating for you, except from Earth, naturally. What do you think about deep space sound recordings and various signals coming from the universe? Do they inspire you? Have you studied the science behind such recordings?
Planet X. Because humans can sense something is there that’s keeping the Kepler Belt intact, but we haven’t advanced far enough to actually prove it. Sounds from Outer Space have always been interesting – in either of the directions. Yes, I’ve looked into the subject from time to time and have pretty much concluded that the sounds we make, the ones we hear or heard (past, present, future) are all connected – no matter how massively large or microscopically small. So for example, everything you’ve ever heard can still be found somewhere in time and space. And as we exist in the spiral motion, this makes more sense to me.
There are plenty of ways how to run away from your problems or reality. What kind of transformation mean electronic and dance music to you?
I don’t think of it as running away from problems as it is a form of connecting to a higher sense of consciousness through the sound and atmosphere. Techno Music is like a special form of telecommunications. We dial into it – every time we listen, go to a club or festival. We expect to feel different after experiencing it.
While listening to your music, for me it alone creates so much imagination I don´t even need any more visualizations. Have you ever think about playing just beneath a simple light without any lasers, VJing etc.?
That’s wonderful to know. Though I can’t help to admit that when you listen, you’re only receiving a percentage of the process. Actually, it’s the last part. Maybe understanding and hearing the process it took to make these tracks could be just as or even more interesting than the final result. Same a Djing, the audience is mostly hearing what has been situated beforehand. But, many things (mentally and physically) happened to get to that point of the DJ mix.
You are working on your newest project „The Director´s Cut“, a back catalogue re-issue project. What idea came to your mind that inspired you to look back at Axis´s history and recapitulate both the greatest and unreleased moments?
What provoked this project was the new style of music we’re fast working on and expanding to releasing in 2020 and onward. I can say that The Director’s Cut could be considered something of a turning point. We’ll still produce and release lots of Techno Music, but we realize that the need for more fuller composed music, music of a higher sound quality and basically, music that people might want to grow with. Not just that hot dance track for the weekend is something that will be needed in the decades to come. More people listen to music than dance to it so, I think a good percentage of Electronic Music should address this fact. But in order to place our genre in the likes of Jazz, Classical, Rock, etc., there needs to be a certain standard and level of quality in which to maintain. This is what we’re working on.
Are you getting into the role of a director over everything that Axis have done so far? Does this project mean polishing the overall piece of art, manicuring detail? What do these words, polishing, manicuring“, in context of your production mean to you?
Maybe “highlighting” might be a better word for what The Director’s cut is. As with any music label that been around a certain amount of years, its probably a good idea to think about all the people that have come into the music genre since these releases were first made and manufactured, that revisiting some of those early propositions to the listeners once again helps people understand its Electronic Music’s history.
So far you have released 3 chapters of “The Director´s Cut“. Another 4 are on their way. How do you choose individual tracks for individual parts of „The Director´s Cut? “. Is there any relationship between them? Does every release have a unique theme?
In the past, I flirted with the idea of re-releasing certain tracks such as the “Axis Classic Series”. This gave me the idea to make a larger version of that concept. Selected and chosen tracks are generally based what I feel people should listen to in the context of the time we’re in now. For instance, the Director’s Cut 5 (to be released later this year) embodies tracks that have a “human feel/touch” to them. More organic. Each release doesn’t have a theme, but there is a directive that’s applied against the context of our time and this era. The forthcoming compilation “Sight Sound and Space” will be the largest of the Director’s Cut releases. There, I’m able to really get into each part of the concept much more.