Patrí k nádejným slovenským klaviristom, ktorého kariéra začala ešte v rannom školskom veku. Laureát mnohých slovenských a medzinárodných súťaží s charizmou a nesmiernym talentom. Na festivale Viva Musica! zahrá sólový recitál zložený z diel W. A. Mozarta, S. Rachmaninova, D. Šostakoviča, F. Liszta, E. Suchoňa, L. Liebermanna – nielen o výbere tohto programu, ale aj o hľadaní svojho vlastného výrazu sme sa rozprávali s Pavlom Bohdanom Zápotočným.
Je podľa vás podpora mladých hudobníkov na Slovensku dostatočná? V čom je dobrá, v čom zlyháva, či je dobre prepojená a integrovaná s ostatnými európskymi krajinami? Ako si spomínate na program Talenty novej Európy – pomohlo vám to otvoriť dvere do profesionálneho sveta vážnej hudby?
Hudobných inštitúcií a škôl je na Slovensku mnoho, napriek tomu nie všetky disponujú dostatočným vybavením v rámci európskeho významu. Možnosti vzdelávania aj v zahraničí značne ovplyvnil program Erasmus+, čo vnímam veľmi pozitívne.
Dôležité miesto pre váš hudobný rozvoj bola ZUŠ Pavla Mudroňa v Martine. Ako si na to spomínate?
Na tieto časy spomínam veľmi príjemne. Vďaka rôznym aktivitám mi bolo umožnené vidieť veľa zaujímavých miest a účinkovať na kvalitných podujatiach.
V čom vám boli nápomocné majstrovské kurzy pri rozvíjaní vašich interpretačných schopností? Je podľa vás o majstrovské kurzy medzi mladými ľuďmi záujem?
Každý umelec potrebuje konfrontovať svoje názory s ostatnými. Majstrovské kurzy by mali pomáhať v nadobúdaní väčšieho rozhľadu a spájať veci z rôznych pohľadov, z ktorých si človek vytvára vlastný názor. O záujme medzi mladými ľuďmi nepochybujem, nakoľko príležitostí je veľa.
Vďaka jednej zo súťaží, Rajecká hudobná jar, ste mohli koncertovať v Redute, ktorá je sídlom Slovenskej Filharmónie. Aký máte vzťah k tejto inštitúcií? Myslíte, že tam budete dostávať viac šancí?
Reduta spolu so Slovenskou Filharmóniou je hádam najreprezentatívnejšia inštitúcia a priestor pre klasickú hudbu na Slovensku. Som nesmierne poctený, že som mohol vystupovať na takomto mieste a veľmi rád by som to zopakoval.
Vystupoval ste aj na festivaloch ISCM World New Music Days a Melos-Étos, kde sú premiérované diela od súčasných autorov. Je pre vás prirodzenejšie objavovať súčasnú hudbu a chcete sa v nej viac profilovať?
Objavovanie je celoživotný proces, „neobjavenej” literatúry je nesmierne veľké množstvo, ale profilovanie, alebo zameriavanie sa len na jednu oblasť nepovažujem za tvorivé a inšpirujúce.
V čom vás oslovuje súčasná klavírna tvorba a s ktorými dielami slovenských skladateľov máte blízky vzťah?
Do svetovej súčasnej klavírnej tvorby som zatiaľ nazrel veľmi okrajovo, moja doterajšia aktivita skôr vyžadovala zameranie na “starú” hudbu. Čo sa týka slovenskej moderny, najbližší je mi Eugen Suchoň. Majstrovstvo v prehľadnosti jeho kompozícii sa prejavilo už v raných dielach (Malá suita s passacagliou), neskôr v piatich variáciách na vlastnú tému – Metamorfózy. Hudobné a obsahové stvárnenie slovenskej tematiky je hádam najvýraznejšie v prvej slovenskej národnej opere – Krútňava – ktorá jednoznačne zniesie aj svetové pódiá.
Už onedlho vystúpite na festivale Viva Musica!, kde časť programu bude pozostávať zo starej hudby (Mozart, Rachmaninov, Šostakovič, Liszt), zaznie aj slovenská hudobná moderna v podobe diela Eugena Suchoňa a kompozícia od súčasného amerického skladateľa Lowell Liebermann– bol výsledkom výberu snaha urobiť program pre širšie publikum a zároveň im ukázať aj súčasnú hudbu?
Dobrá dramaturgia je veľmi dôležitý aspekt estetického dojmu či už z koncertu alebo súťaže. Program recitálu zahŕňa dôležité etapy v dejinách hudby, od klasicizmu až po 21. storočie.