Mnohí ho milujú, iný neznášajú. Hip hopovú scénu bipolarizuje, ale treba dodať, že Patrik Šefranko alias Radikál patrí k jej veľkým talentom. Mnohí si ho pamätajú z účinkovania vo formácii Dramatikz. Neskôr sa vydal na sólovú dráhu na ktorej je dodnes. Je spoluzakladateľom vydavateľstva Oktogen Music.
V akom stave sa podľa teba nachádza súčasný slovenský hip hop? Smeruje do globálnej dediny, alebo už je natoľko silný vo svojej autenticite, že naša scéna sa viac zomkne a bude sa viac sústrediť na svoje špecifiká?
Radikál: „Slovenský hip-hop má svoju tvár, dnes je viac globálny ako kedysi, o špecifikách by som moc nehovoril, každý to cíti inak, niekto sa snaží robiť hip-hop podľa vzoru USA 90 rokov, kedy sa používali sample, rap bol úzko prepojený s DJingom, niekto ide s pokrokmi a nevyhýba sa tvrdým elektrickým synťákovým zvukom a potom je tu aj panoptikum tvorcov, čo využíva rap a kombinuje ho s disco, house, pop prvkami, aby sa presadili a ulahodili, čo najširšej verejnosti„.
Kam smeruje tvoja tvorba? Keby si mohol porovnať napríklad tvoj debut s posledným albumom.
Radikál: „Moja tvorba sa vyvíja, smeruje od chlapca, čo žije v malom meste na sídlisku a štve ho milión vecí až po filozofické úvahy, motivačné texty lebo život je vojna a aj ten najväčší hipisák to po čase spozná na vlastnej koži. A celkovo, čím som starší, tým viac chcem, aby ma moja hudba prežila a zanechala odkaz pre ďalšie generácie. Bez servítky pred ústami, bez cenzúry„.
Všimol som si, že máš pomerne veľa videoklipoch. Je pre teba dôležitá vizuálna prezentácia? Kto sa stará o tvoje videoklipy? Spolupracuješ vždy s tým istým režisérom, alebo ich striedaš? Spolupodieľaš sa na scenári?
Radikál: „Klipy sú dôležité, aj keď sa z toho stáva konzumná záležitosť. Snažím sa prezentovať ako sa len dá, fanúšikova by boli radi, keby mali každý týždeň naresvírovaný od teba nový videoklip, to tempo života aké žijeme a ako informácie spracovávame, je dnes šialené. Na scenároch pracujem vždy, moc si nenechám kecať do mojich predstáv, nerád sa vzdávam svojich nápadov len preto, že sa to zdá niekomu neuskutočniteľné„.
Čo je pre teba pri hudobnom videoklipe dôležité? Čo by si mať prezentovať, čo by si ním chcel vyjadriť?
Radikál: „Chcem aby videoklip, čo najviac korešpondoval so slovami, aby obraz podčiarkoval význam mojich slov v tracku„.
Aký máš názor na projekty, kde je rap iba súčasťou, ale nie hlavnou štýlovou zložkou. Napríklad elektronické projekty s rapovým sprievodom, alebo rockové kapely, ktoré používajú rapera..
Radikál: „Mne to neprekáža, idem si Nu metal, kde sa využíva aj rap ako vyjadrovací prostriedok. Kapely ako Linkin park, Limp Bizkit, P.O.D. sú mojimi srdcovkami„.
Ako sa darí tvojmu spolu – vydavateľstvu Oktagen music? Na čom momentálne robíte?
Radikál: „V Oktogen music pracujeme, trnavský Torula bude vydávať album, myslím, že aj Bio pracuje naplno, ja tak isto chystám napalm„.
Podľa tvojich slov chce vydavateľstvo pomáhať zaujímavým hudobným projektom. Ako to v súčasnosti vyzerá? S kým sa chystá spolupráca?
Radikál: „V súčastnosti sme sa skôr začali sústrediť na svojich ľudí, pretože fanúšikovia sú vkuse hladní a netrpezliví po nových veciach. Existuje múdrosť od môjho starého otca, ktorá vraví, že nedá sa sedieť na dvoch koňoch naraz, preto sa sústredíme aktuálne iba na naše projekty, aby sme stihli termíny a vydali všetko podľa plánu„.
Tým, že si začal vydávať veci pod vlastným vydavateľstvom máš určite v mnohých veciach voľnú ruku. No ako to vyzerá s termínmi? Dávaš si nejaké ultimátne dátumy, alebo radšej tvoríš a pracuješ voľne bez nejakej zviazanosti?
Radikál: „Máme volnú ruku, slobodu, čo je najlepšie, čo umelec môže mať. Termíny máme dosť prísne, z mojej strany vládne disciplína a snažím sa všetko ukončiť ešte v predstihu, všetko musí šlapať ako má, nie je na čo čakať a zastavovať„.
V akej fáze je nový, pripravovaný projekt, ktorý si prednedávnom avizoval?
Radikál: „Pracujem na albume s českým Tafrobom, ktorý nesie definitívne názov HEADSHOT, momentálne píšem texty, vyberám posledné produkcie a za mesiac začínam nahrávať prvé slohy„.
Mnohým ľuďom pripomína časť tvojej tvorby „motivačnú literatúru“. Je pre teba dôležité hovoriť ľuďom príbehy o nádejí, tvrdej práci na sebe, sebarealizácii a podobne?
Radikál: „Určite áno. Pozri je dôležité im to neustále opakovať, aby si to vryli do hlavy, lebo motivácie nikdy nie je dosť. Niektorí si vypočujú moje veci a aj tak sa vrátia k svojmu stereotypu, idú ráno do práce, ktorú nenávidia, sú s ľuďmi, ktorých nenávidia a majú výsledky, ktoré nechcú. Keby sa každý z nich rozhodol stanoviť si cieľ, ráno vstať a okamžite makať na tom ciely, nepochypovať, nenadávať, nevyhovárať sa, tak tento svet by bol vysoko prosperujúci, menej nenávisti, menej chorôb, menej závisti. Každý by dosiahol svoj osobný úspech a aj keby ho nedosiahol, aspoň sa o to pokúsil a nemal by pocit, že mu niečo v živote utieklo„.
V jednom rozhovore si spomenul, že hnev a nenávisť vie byť pre teba kreatívnym nástrojom. Stále to platí? Myslíš, že si už našiel svoj vnútorný pokoj, alebo je to u teba stále ešte cesta, hľadanie?
Radikál: „Hnev je kreatívny, nespokojnosť je kreatívna, dala nám lietadlá, autá, prvú žiarovku. Ja som sa dlho hľadal o tom niet pochýb, dnes už viem, že hnev je jed, koncentrujem ho do fyzickej činnosti, rozptyľujem ho do iných aktivít nie do tvorby, ktorá tu po tebe ostane. Dnes som však omnoho viac vyrovnaný a málo vecí ma vynervuje„.
Tiež si spomenul, že si musíš vždy vybrať najsilnejšieho súpera a nepriateľa a vtedy má zmysel ísť do tvrdej konfrontácii. Cítil si to pri Gramo Rokkaz?
Radikál: „Myslím, že som hovoril o súperoch v reálnom živote, nie v hip-hope. Je dobré, keď si človek vyberie najsilnejšieho, môže sa snažiť zdokonaliť podľa neho a priblížiť sa kvalitatívne k výsledkom svojho konkurenta. Platí to v podnikaní, športe, myslím, že skoro všade„.
Za ten čas čo pracuješ s producentmi a DJmi si určite niečo pochytil z hudobnej tvorby. Nechcel by si niekedy skúsiť skomponovať vlastnú hudbu? Prinesieš niekedy svojmu producentovi nejaký vlastný hudobný motív?
Radikál: „Chcel by som veľmi, ale nemám na to dostatok času, ktorý vynakladajú producenti na skomponovanie podkladu„.
Ako riešiš rozširovanie slovnej zásoby? Zvykneš pozerať niekedy do slovníkov, alebo je pre teba podstatné to čo ťa prvé napadne, taká autenticita vlastného prejavu?
Radikál: „Čítam veľa kníh, snažím sa vzdelávať a rozširovať všeobecný prehľad. Keď ma zaujme nejaké slovo, tak si ho vyhľadám a prípadne použijem„.
Občas to vyzerá, že najväčším kritériom pre slovenský hip hop je jeho úspešnosť prerátaná v peniazoch, návštevnosti, predajnosti, počúvanosti. Akoby sa umelecká ambícia odsúvala až na posledné miesto. Chýba tu tá snaha vytvoriť dielo, ktoré zostane aj po rokoch umením.
Radikál: „Ako som povedal, slovenský hip-hop je vo všeobecnosti globálny. Sú tu však umelci, ktorí tvoria výborné zmysluplné texty ako napríklad Pra3x. Doba je však hnusne materialistická, povrchná, čím primitívnejší text, tým má väčší úspech, lenže to je vizitka publika, ktorá to preferuje. Podľa mňa sledovanosť na youtube dávno nie je merítkom úspechu, je to merítko popularity videa. Laco Majster Slova má tiež slušnú sledovanosť no to neznamená, že je kvalitný v tom, čo robí. Pre mňa je dôležitá hodnota skutočných fanúšikov, ktorí ťa podporia kúpou CD, trička, mikiny a ty vďaka tomu môžeš tvoriť nové projekty, je tam feedback. Rýchlokvasený fanúšik si tvoj produkt nekúpi a do roka na teba zabudne„.
Aký máš názor na hip hop typu Modré Hory?
Radikál: „Umenie, dobrá lyrika, alternatíva, ktorej plytký poslucháč neporozumie„.
A na recesistické poňatie typu Hafner?
Radikál: „Blázon čas je veľký pán. Humor je dôležitý aj keď ja som moc vtipnej kaše v živote nenajedol„.
Aj teba potešila odborná kritika, keď si do vlastného profilu napísal, že album Počiatok dostal pozitívne kritiky. Asi máš potom ďaleko od ostatných raperov, čo tak radi vykrikujú, že ich názor nejakého novinára, alebo publicistu vôbec nezaujíma.
Radikál: „Kritika posúva, chválenie ťa spomaľuje. Vždy som chcel od mojich priateľov vedieť, čo robím zle, nie čo je dobré a chcem to aj doteraz, aby mi najprv povedali negatíva z mojich skladieb, čo sa im nepozdáva až potom, aby chválili„.
Rozhovor pripravil Daniel za redakciu MusicPress